مرداد ۸, ۱۳۹۷ farshidb 0دیدگاه

چه فلسفه ای باید تلاش های بازاریابی شرکت را هدایت کند؟ اهمیت نسبی منافع سازمان، مشتریان و جامعه چقدر است؟ اکثر اوقات این منافع با هم در تعارضند. مفاهیم متناقض ۵ گانه سازمان نسبت به بازاریابی در قالب مفاهیم پنج گانه مختلفی است که شرکت ها با استفاده از آنها فعالیت های بازاریابی خود را انجام داده اند:

  • مفهوم تولید

مفهوم تولید یکی از قدیمی ترین مفاهیم کسب و کار محسوب می شود. بر اساس این مفهوم، مصرف کنندگان محصولاتی را ترجیح می دهند که به شکلی گسترده در دسترس و ارزان باشند. مدیران کسب و کارهای تولید محور بر روی دستیابی به کارائی بالای تولید ، هزینه های پایین و توزیع انبوه تمرکز می کنند.

  • مفهوم محصول

مفهوم محصول معتقد است که مصرف کنندگان محصولاتی را می خواهند که از بالاترین کیفیت، عملکرد یا ویژگی های جدید برخوردار باشند. مدیران این سازمان ها بر روی تولید محصولات برتر و بهبود آنها در طی زمان تاکید می کنند. اما بیشتر اوقات اینگونه مدیران دچار خطای نزدیک بینی در بازاریابی می شوند.

لینک مطلب : نزدیک بینی بازاریابی Marketing Myopia

  • مفهوم فروش

مفهوم فروش بر این اعتقاد است که مصرف کنندگان و شرکت ها اگر به حال خودشان رها شوند، معمولا به میزان کافی محصولات شرکت را نخواهند خرید. بنابراین سازمان باید تلاش های فروش و تبلیغاتی زیادی انجام دهد. هدف این شرکت ها، تولید آنچه که بازار می خواهد باشد، فروش آنچه تولید کرده اند می باشد. اما بازاریابی بر اساس فروش سخت و با ریسک بالایی همراه است.

  • مفهوم بازاریابی

مفهوم بازاریابی در اوایل دهه ۱۹۵۰ مطرح شد. به جای رویکرد تولید محور با فلسفه ((تولید کن و بفروش))، شرکت ها به رویکرد مشتری محور با فلسفه ((درک کن و پاسخ بده)) روی آوردند. در این فلسفه شما به جای پیدا کردن مشتریان مناسب برای محصولات خود، باید به دنبال پیدا کردن محصولات مناسب برای مشتریان خود باشید. مفهوم بازاریابی معتقد است که کلید دستیابی به اهداف سازمان آن است که سازمان در مقایسه با رقبایش در ایجاد، ارائه و انتقال ارزش برتر به مشتریان در بازار های هدف منتخبش، کاراتر باشد.

  • مفهوم بازاریابی کل نگر

تمامی نیروهایی که در دهه اخیر ظاهر شده اند نیاز به روش های جدید بازاریابی و تجاری را مطرح کردند. شرکت ها قابلیت های جدیدی پیدا کرده اند که می تواند روش بازاریابی شان را متحول کند، آنها همچنین به یک رویکرد کامل تر و منسجم تری نیاز دارند که فراتر از کاربردهای سنتی مفهوم بازاریابی عمل نماید.

بازاریابی کل نگر معتقد است که در بازاریابی ((هر چیزی مهم است)) و اینکه اغلب به یک رویکرد وسیع و یکپارچه نیاز است.

لینک مطلب: بازاریابی کل نگر Holistic Marketing

 

نوشته: فرشید بهارلو

منبع: مدیریت بازاریابی، فیلیپ کاتلر، کوین لین کلر، ترجمه: احمد راه چمنی، انتشارات بهمن برنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *