شهریور ۹, ۱۳۹۶ farshidb 0دیدگاه

مزیت رقابتی شامل مجموعه عوامل یا توانمندی هائی است که همواره شرکت را به نشان دادن عملکردی بهتر از رقبا قادر می سازد. به عبارتی، مزیت رقابتی عامل یا ترکیبی از عواملی است که در یک محیط رقابتی سازمان را بسیار موفق تر از سایر سازمان ها می نماید و رقبا نمی توانند به راحتی از آن تقلید نمایند.

مفهوم مزیت رقابتی ارتباط مستقیمی با ارزش های مورد نظر مشتری دارد به نحوی که در یک طیف مقایسه ای هر چقدر ارزش های عرضه شده یک سازمان به ارزش های مورد نظر مشتری نزدیکتر یا با آن منطبق باشد می توان گفت که سازمان، نسبت به رقبای خود در یک یا چند معیار رقابتی دارای برتری و مزیت است.

جمله ای معروف وجود دارد که می گوید رقابت بدون داشتن مزیا رقابتی مثل مسابقه دادن در فرمول یک با یک دوچرخه است!

در مطلب زنجیره ارزش مجموعه عوامل مختلف دخیل در یک شرکت را بررسی کردیم که باعث ایجاد مزیت رقابتی می گردد.

مایکل پورتر در استراتژی های سه گانه عمومی یعنی رهبری هزینه Cost Leadership Strategy ، تمایز Differentiation و تمرکز Focusing به تشریح این استراتژی های رقابتی می پردازد.

لینک مطلب استراتژی های سه گانه عمومی مایکل پورتر

 

نوشته شده توسط: فرشید بهارلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *