مرداد ۲۵, ۱۳۹۶ farshidb 0دیدگاه

همه ما چه در زندگی شخصی و کاری جهت رشد و پیشرفت نیازمند تعیین اهداف و برنامه ریزی جهت نیل به آنها هستیم. با استفاده از مدل هدفگذاری SMART شانس دستیابی به اهداف خود را بالا ببرید.

– مدل هدفگذاری SMART

کلمه SMART که به معنای هوشمند است در واقع مخفف کلماتی است که در فرآیند هدف گذاری بکار می رود. مدل هدفگذاری SMART یک بنچمارک برای هدف گذاری بهتر است که در بر گیرنده ۵ ویژگی کلیدی زیر است:

– مشخص بودن Specific
هدف باید کاملا مشخص باشد. در تعریف اهداف اساسا بایستی دقیقا بتوانیم پاسخ پرسش هایی چون : چرا؟ چطور؟ به کجا؟ چه وقت؟ و… را بیابیم. با این کار جهت دهی نوک پیکان هدف مشخص می گردد.

– قابل اندازه گیری بودن Measurable
هدف باید قابل اندازه گیری باشد. یعنی بتوان با ابزاری همچون یک خط کش مراحل پیشرفت، حصول یا عدم آن را در مراحل مختلف اندازه گیری کرد.

– قابل دست یافتن Achievable
اساسا هدف باید قابل دست یافتن باشد. نکته مهم در هدف گذاری این است که اهداف تعیین شده با امکانات موجود یا دورنمایی ترسیمی قابل دستیابی باشد.

– مرتبط بودن Relevant
این پارامتری ظریف است و بیشتر در برنامه ریزی استراتژیک از آن استفاده می شود و مفهوم آن این است که اهداف در نظر گرفته شده چقدر با راستای نوک پیکان اهداف استراتژیک همسو و مرتبط به آن است. با انتخاب این شاخص از گزینش اهداف غیر همسو با جهت گیری کلان شرکت جلوگیری کنید.

– ارتباط زمانی Time Relate
هر هدفی تاریخ مصرفی دارد و مدت زمانی آن به پارامترهای زیادی بستگی دارد و اصولا یکی از عناصری است کا باعث هوشمند SMART شدن زیاد یک هدف می شود. در زمان هدف گذاری پس از مشخص نمودن علت هدف، خود بخود زمان هدف نیز مشخص می گردد و بایستی زمانی را برای اتمام هدف منظور نمود.

نوشته: فرشید بهارلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *