تیر ۲۸, ۱۳۹۷ farshidb 0دیدگاه

مدیریت برند مفهومی بازاریابی نیست. بلکه مفهوم مدیریت کسب و کار است. طرح برد برند برای هدایت اندیشه های برند، تعیین اولویت ها و برنامه ریزی طرح توسعه عملیاتی کاربردی و دست یافتنی طراحی می شود. این مفهومی تجاری است که از مرزهای کاری و جغرافیایی و سازمانی عبور می کند. این طرح قدرتمندترین ابزار هر مدیری است و همه جوانب کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد.

طرح برد برند ساختاری تجاری است که بر سه ستون استوار است:

  • جهت گیری برند: اینکه می خواهیم کجا باشیم؟
  • آزادی عمل در چارچوب کار: چگونه برای رسیدن به آنجا برنامه ریزی می کنیم و چه کارهایی را انجام خواهیم داد؟
  • مراحل شایان ارزیابی: چگونه عملکردهایمان را ارزیابی خواهیم کرد؟

طرح برد برند به طور اساسی چهار هدف اصلی را شامل می شود:

  • جذب مشتری های بیشتر
  • متقاعد کردن برای خرید کردن به طور مرتب
  • وفاداری بیشتر به برند
  • سوددهی بیشتر

طرح برد برند بر اساس فرآیند افکار منظمی است که آنها را ۸P می نامیم. ۸P طرح برد برند، هشت عامل مهم را برای برند و موفقیت تجاری معرفی می کند:

هدف (Purpose) ، تعهد (Promise) ، افراد (People) ، محصول (Product) ، مکان (Place) ، قیمت (Price) ، ترقی (Promotion) و عملکرد اجرائی (Performance)

هدف و تعهد، عوامل جهت گیری را تعیین می نمایند. تعهد برند همان قرارداد با مشتری های ماست، تعهدی که اگر شما محصول این برند را بخرید، از تجربه آن برخوردار خواهید شد.

تعهد برند به این پرسش پاسخ می دهد که : ما متعهد می شویم چه تجربه ای را برای هر مشتری و همیشه ایجاد کنیم؟

آخرین P در طرح برد برند، عملکرد اجرائی است. تعریف عملکرد مشخص کردن عوامل اندازه گیری شدنی برای ارزیابی پیشرفت ما در فرآیند نوسازی برند است. اجرائی کردن تعهدات برند با قصد و نیت خوب تعیین نمی شود، بلکه با اقداماتی که انجام می دهیم کامل می شود. پنج P (افراد، محصول، مکان، قیمت و ترقی) عمل کردن تعیین می کند که چگونه برای دستیابی به اهداف نهایی برند یعنی جذب مشتری بیشتر، خرید بیشتر، وفاداری بیشتر و سوددهی بیشتر برنامه ریزی کنیم.

 

نوشته : فرشید بهارلو

منبع: کتاب نوسازی برند، لری لایت، جون کیدون، ترجمه: عظیم فضلی پور، انتشارات کلینیک برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *