خرداد ۱۹, ۱۳۹۶ farshidb 0دیدگاه

در مبحث برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت تحول سازمانی یکی از روش های بهبود و ارزیابی عملکرد، نظام شش سیگما است که در کنار روش کارت امتیازی متوازن به عنوان مقبول ترین روش های روز بکار می روند.
سیگما در علم آمار نماد انحراف معیار، از مهمترین شاخص های پراکندگی داده هاست. در عمل هرچه سیگما بیشتر می شود میزان تفاوت داده ها با میانگین افزایش می یابد. در بسیاری از سازمان ها شش سیگما به سادگی ((اندازه گیری کیفیت در جهت تلاش برای نزدیک شدن به کمال)) معنی میشود.
شش سیگما یک نظام، رویکردی داده محور و روشی برای حذف معایب در هر فرآیندی از تولید تا تراکنش و از محصول تا خدمت می باشد. نمایش آماری شش سیگما بطور کلی نشان می دهد که این فرآیند چطور عمل می کند. ميزان خطا كمتر است. هر چه تغييرات كوچكتر باشند هزينه كمتر است.

بهترين سازمانها حدود ۳ يا ۴ سيگما بكار مي گيرند كه اين تعداد، احتمال بروز خطا در يك ميليون واحد را به ۶۲۰۰ عدد مي رساند. برای رسیدن به شش سیگما معایب تولید نباید بیش از ۴/۳ در میلیون برسد و اين به معني ميليون ها دلار صرفه جويي است. بنابراین دستیابی به شش سیگما برابر با مجموع تعداد کل شانسهای هر عیب می باشد.
به طور مثال: هر گاه سازمانی به سطوح d6 برسد این بدان معناست که حدود ۹۹۹۶۶/۹۹ درصد از فرصت ها خطا نبوده اند! اگر تعداد غلط املائی را مبنای مقایسه قرار دهیم سطح d1 معادل ۱۷۰ غلط املائی در هر یک صفحه از کتاب خواهد بود، در حالی که d6 معادل حدود ۱ غلط املائی در تمامی کتاب های یک کتابخانه است!
منظور از کاهش خطا در سازمان کاهش خطا در فرآیندهاست. در واقع محور بررسی و تحلیل ها در شش سیگما فرآیند است و نه افراد. ((بنابر نگرش نوین مدیریت کیفیت، سازمان مجموعه ای از فرآیندهائی است که هدف آن ایجاد ارزش برای مشتری می باشد.))

– متدولوژی شش سیگما

معروفترین متدولوژی شش سیگما، یک رویکرد مبتنی بر پروژه است که اصطلاحا به مدل DMAIC مشهور شده است. که شامل ۵ فاز: تعریف Define ، اندازه گیری Measure ، تحلیل Analyze ، بهبود Improve و کنترل Control می باشد.

در رویکرد پیاده سازی نظام شش سیگما مراحل زیر صورت می پذیرد:

– تعریف Define
هدف اصلی ارزیابی جایگاه فعلی و ترسیم چشم انداز مطلوب و در نهایت انتخاب یک استراتژی مناسب برای رسیدن به چشم انداز است.
– اندازه گیری Measure
شناسایی فرآیندهای کلیدی درون سازمانی تاثیر گذار بر ویژگی های کلیدی کیفیت و ارزیابی میزان خطاهای مرتبط با هر فرآیند.
– آنالیز Analyze
با استفاده از اطلاعات فاز قبلی به ریشه یابی عوامل خطا در فرآیند می پردازد و سپس شناسائی تغییرات کلیدی می پردازد.
– بهبود Improve
در این مرحله تغییرات کلیدی و اثرات آن بر ویژگی های اصلی کیفیت به ارزش عددی تبدیل می شود. تیم شش سیگما حداکثر طیف قابل قبول تغییرات کلیدی را تعیین می کند و در عین حال نظامی را برای سنجش انحراف و تغییرات کلیدی طراحی می نماید.
– کنترل Control
تدوین ساز و کارهای نظارتی که پایداری تغییرات کلیدی در طیفی قابل قبول را تضمین می نماید از طریق استقرار نظام سنجش، در این مرحله مورد توجه قرار می گیرد.


برخی از اهداف اصلی برای پیاده سازی نظام شش سیگما در سازمان عبارتند از:
– کاهش نقائص سرویس دهی
– بهبود رضایت مشتریان
– افزایش سهم بازار
– رشد سود نهائی
– کاهش و کنترل هزینه ها
– کاهش تغییرات فرآیند
– افزایش منابع مالی

نوشته : فرشید بهارلو
منابع : کتاب شش سیگما، نظامنامه شش سیگما شرکت سازه گستر سایپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *