مرداد ۹, ۱۳۹۷ farshidb 0دیدگاه

شایستگی محوری مجموعه ای از مهارت های ویژه است که یک شرکت یا سازمان را قادر می سازد محصولات یا خدماتی منحصر بفرد به مشتریان ارائه دهد. این ابزار سازمان با استفاده از هماهنگی تولید، تنوع مارت ها و یکپارچگی تکنولوژی های متعدد ، امکان یادگیری سازمانی ایجاد می کند.

یک شرکت برای انجام فرآیندهای اساسی کسب و کارش به منابع نیاز دارد(نیروی کار، مواد اولیه، ماشین آلات، اطلاعات و انرژی). به طور سنتی شرکت ها اکثر منابعی که وارد کسب و کارشان می شد را مالک می شدند و کنترل می کردند، اما این وضعیت در حال تغییر است. امروزه اکثر شرکت ها اگر بتوانند منابع کم اهیمت تر را با کیفیت بهتر یا قیمت کمتر به دست بیاورند، آنها را برون سپاری می کنند.

در نتیجه، نکته کلیدی، تملک و پرورش منابع و شایستگی هایی است که جوهره کسب و کار را شکل می دهند. به عنوان مثال، نایک کفش هایش را خود تولید نمی کند، چرا که بعضی شرکت های خاص آسیایی در انجام وظیفه شایسته تر هستند به عوض آن نایک دو شایستگی محوری خود یعنی در زمینه طراحی و بازارپردازی کفش را پرورش می دهد.

شایستگی محوری منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می شود. استفاده از ابزار شایستگی محوری به سازمان ها اجازه می دهد تا با سرمایه گذاری بر نقاط قوت خود تمایزی قابل توجه نسبت به رقبا ایجاد کنند و یکپارچگی در استراتژی سراسر سازمان داشته باشند.

لینک مطلب : مزیت رقابتی Competitive Advantage

گام های توسعه شایستگی محوری در سازمان:

 

  • توانایی های کلیدی خود را شناسایی و جدا کنید، سپس با تقویت هر چه بیشتر آنها را به نقاط قوت اصلی تبدیل کنید.
  • خود را با دیگر شرکت ها و سازمان هایی که مهارت هایی مشابه دارند مقایسه و اطمینان حاصل کنید در مسیر توسعه قابلیت های منحصر بفرد خود هستید.
  • درک درستی از آنچه برای مشتری ایجاد ارزش می کند داشته باشید و برای توسعه آنها سرمایه گذاری کنید.
  • یک نقشه راه سازمانی برای ایجاد تنظیم اهداف شایستگی محوری تهیه کنید.
  • کارکنان را به ارتباطات و مشارکت در توسعه شایستگی محوری در سراسر سازمان تشویق کنید.
  • نقاط قوت اصلی سازمان را حفظ کنید، حتی اگر مدیریت سازمان یا کسب و کار دچار تغییر شود.
  • سعی کنید قابلیت های غیر محوری سازمان را برون سپاری یا واگذار کنید و تمام تمرکز خود را بر قابلیت های محوری سازمان معطوف کنید.

نوشته: فرشید بهارلو

منابع: مدیریت بازاریابی،فیلیپ کاتلر/ economicaffairs.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *