تیر ۲۱, ۱۳۹۷ farshidb 0دیدگاه

با توجه به محدودیت های روش های ارزیابی عملکرد سازمان که عمدتا مبتنی بر عملکردهای مالی یک سازمان هستند، رابرت کاپلان استاد دانشکده بازرگانی هاروارد به اتفاق دیوید نورتن در سال ۱۹۹۰ با بررسی روش های عملکرد ۱۲ شرکت مطرح آمریکایی به مدت دو سال و انجام پژوهش های متعدد در طی مقاله ای در سال ۱۹۹۲ روش ارزیابی متوازن که شامل سنجه های متعددی برای ارزیابی دقیق تر عملکرد یک سازمان هستند را معرفی نمودند.

در روش ارزیابی متوازن، برای اینکه یک ارزیابی جامع از فعالیت های یک سازمان، می بایست این عملکرد از چهار زاویه دید یا منظر Perspective مورد ارزیابی قرار گیرد:

  • منظرهای چهارگانه ارزیابی متوازن
  1. منظر مالی (Financial Perspective)
  2. منظر مشتری (Customer Perspective)
  3. منظر فرآیندهای داخلی (Internal Process Perspective)
  4. منظر یادگیری و رشد ( Learning & Growth Perspective)

یافته های کاپلان و نورتون موید این واقعیت بود که شرکت های موفق، در هر یک از این چهار منظر، اهداف خود را تعیین و برای ارزیابی توفیق در این اهداف در هر منظر، سنجه هائی را انتخاب کرده و اهداف کمی هر یک از این سنجه ها را برای دوره های ارزیابی مورد نظر، تعیین می کنند، سپس اقدامات و ابتکارات اجرائی جهت تحقق این اهداف را برنامه ریزی و به مورد اجرا می گذارند.

کاپلان و نورتون متوجه شدند که بین اهداف و سنجه های این چهار منظر نوعی رابطه علت و معلولی وجود دارد که آنها را به یکدیگر ارتباط می دهند:

((برای کسب دستاوردهای مالی (در منظر مالی) می بایست برای مشتری خود ارزش آفرینی کنیم (در منظر مشتری) و اینکار عملی نخواهد بود مگر اینکه در فرآیندهای عملیاتی خود برتری یابیم و آنها را با خواسته های مشتریانمان منطبق سازیم (منظر فرآیندهای داخلی) و کسب برتری عملیاتی و ایجاد فرآیندهای ارزش آفرین، امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه فضای کاری مناسب را برای کارکنان ایجاد و نوآوری و خلاقیت و یادگیری و رشد را در سازمان تقویت کنیم.(منظر یادگیری و رشد)))

طی چهار سال پس از انتشار اولین مقاله در این زمینه، تعدادی از سازمان ها و شرکت ها، روش ارزیابی متوازن را با استفاده از کمکهای مشاوره ای کاپلان و نورتون پیاده کردند و به نتایج موفقیت آمیز سریعی دست یافتند. این سازمان ها از این روش نه تنها برای ارزیابی عملکرد بلکه بعنوان ابزاری جهت کنترل نحوه اجرای استراتژی ها خود، استفاده کردند و در واقع با این کار از روش ارزیابی متوازن جهت برقراری ارتباط و انتقال استراتژی های خود در سرتاسر سازمان استفاده نمودند.

نوشته: فرشید بهارلو

 

منبع : کتاب ((سازمان استراتژی محور))، کاپلان،نورتون، ترجمه : پرویز بختیاری، سازمان مدیریت صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *