تیر ۲۹, ۱۳۹۶ farshidb 0دیدگاه

رفتار مصرف کننده Consumer Behavior فعالیت های ذهنی، احساسی و فیزیکی را که افراد هنگام خرید، استفاده و دورانداختن محصولات و خدماتی که برای ارضای نیازها و امیالشان بکار می گیرند، شامل می شود.

به عبارت دیگر رفتار مصرف کننده شامل مجموعه ای از فرآیندهای روانی و فیزیکی است که قبل از خرید آغاز و بعد از مصرف نیز ادامه می یابد. ذهن یک مشتری مرتبا توسط پیام های بازاریابی و همچنین اشکال متفاوت بسته بندی در قفسه ها، مملو گردیده و مشتری جهت خلاصی از دست این هزاران تصویر ذهنی کالا دست به یک دسته بندی و خلاصه نمودن هر دسته محصول به یک یا نهایتا دو فروشنده می زند و این آغاز نقش جادوئی برند در این فرآیند خلاصه سازی است.

 

تصویر رفتار مصرف کننده

اصولا فرآیند تصمیم گیری مصرف کننده جهت انتخاب و نهایتا خرید بین محصولات مختلف در یک چهارچوب ذهنی مشتری صورت می پذیرد که به آن اصطلاحا جعبه سیاه مشتری Customer Black Box می گویند.

در بازاریابی یک بازار به گروه های مجزا از خریداران که نیازها، خصوصیات و رفتارهای متمایز دارند تقسیم بندی Market Segmentation می گردد و با مطالعه رفتار مصرف کننده هر یک از بخش های بازار برای آن بخش یک آمیخته بازاریابی Marketing Mix طراحی می نمائیم.

یکی از تعاریف جالب بازاریابی که قبلا به آن اشاره شد این تعریف بود که بازاریابی را فرآیند رساندن مفهوم Concept محصول یا خدمت به دستان مشتری تعریف می نمود. که در واقع در چرخه ایده محصول تا تجاری سازی قرار داشته و در تمامی مراحل بایستی رفتار مصرف کننده مخاطب به طور کامل درک و تحلیل گردد.

 

نوشته: فرشید بهارلو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *