آذر ۱۴, ۱۳۹۶ farshidb 0دیدگاه

تصویر برند مجموعه برداشت ها و تصوراتی است که از کل موجودیت یک برند (از جمله کیفیت و نقاط ضعف و قوت) چه براساس واقعیت و چه براساس برداشت ذهنی در ذهن مخاطبان برند شکل گرفته است. تصویر برند در طول زمان براساس کمپین های تبلیغاتی و عرضه محصول در ذهن مشتریان شکل می گیرد و از ثبات نسبی برخوردار است و با تجربه ای که مشتریان از محصولات شرکت به دست می آورند تثبیت می شود. تصویر برند با گذر زمان به دست می آید و به راحتی عوض نمی شود. به بیان دیگر تصویر برند نخستین کلماتی است که با شنیدن نام برند به ذهن شما خطور می کند.

شاید با خود فکر کنید که برداشت مشتری از برند ارتباطی به جایگاه برند در بازار نداشته باشد اما در واقع تصویر برند مشخص کننده جایگاه محصول شما در بازار است.

هر مشتری بعد از خریدی که از شما انجام می دهد براساس تجربه خریدی که داشته و براساس کیفیت و ویژگی هایی که محصول شما داشته یک تصویر از برند شما در ذهن خود ثبت می کند. این تصویر می تواند ناشی از قیمت محصول، کیفیت آن، طراحی و نوآوری و یا برنامه ریزی تبلیغاتی شرکت باشد. تصویر برند آیینه ای است که ویژگی ها و ماموریت های یک محصول را در خود منعکس می کند. تصویر برند مجموعه و حاصل باورها و نگاه های مشتریان به محصول شما است. تصویر برند نه تنها نشان دهنده برداشت ذهنی مشتری نسبت به محصول است بلکه نحوه احساس مشتری در مورد محصول شما را نیز در خود دارد.

چند مثال از تصویر برند:

بهتر است برای مثال زدن در مورد تصویر برند از شما خواننده عزیز کمک بگیریم؛ با شنیدن نام این برندها چه واژه ای به ذهن شما می رسد؟

مرسدس بنز ، BMW، پراید

  • مرسدس بنز
    مطمئنا با شنیدن نام مرسدس بنز مفاهیمی مثل کیفیت، کلاس بالا، شخصیت بالای اجتماعی راننده و طراحی شکیل و جاافتاده به ذهن شما منتقل می شود. به نظر می رسد بنز تصویر برند بسیار شاخصی از خود ساخته است.
  • BMW
    رقیب سنتی مرسدس بنز بیشتر با خودروهای اسپرت و جوان پسند خود شناخته می شود؛ خودروهایی با طراحی هجومی و جوان پسند و عملکرد عالی در رانندگی؛ اما تصویر برند متفاوت با بنز در ذهن مشتری ایجاد کرده است. در حالی که تصور شما از راننده بنز یک مرد میانسال با کلاس اجتماعی بالا است؛ در ذهن خود از راننده BMW تصویر یک جوان پرانرژی ساخته اید.
  • پراید
    خودروی پرفروش ایرانی در ذهن مشتری شاید چندان محبوب نباشد. کیفیت پایین، قدرت کم، امنیت ضعیف نخستین واژه هایی است که به ذهن مشتری می رسد. شاید به همین دلیل پراید در زمینه رقابت با دیگر خودروها تنها یک فاکتور پیروز به نام قیمت داشته باشد.

تصویر برند چه اهمیتی دارد؟

تصویر برند نشان دهنده تجربه ای است که مشتری از خرید از شما به دست آورده است. به عقیده بسیاری از محققان عرصه کسب و کار تجربه خرید مشتری از قیمت محصول به مراتب مهمتر است. موفقیت برندهایی مثل استارباکس، اپل، مرسدس بنز، تیسوت و غیره (این محصولات علی رغم قیمت بالا بسیار پرفروش هستند) خود گواهی بر این مدعا است. تصوی برند به نوعی مشخص کننده جایگاه محصول شما در بازار است.

تصویر برند: بهترین نوع تبلیغ

معروف است که یک محصول خوب نیاز به فروشنده ندارد. اگر محصول شما به اندازه کافی خوب باشد اما در ذهن مشتری ثبت نشده باشد تلاش های شما بی ثمر خواهد بود. در نقطه مقابل اگر تجربه مشتریان منجر به یک تصویر ذهنی خوب شود شما در نگهداری مشتریان فعلی خود مشکلی نخواهید داشت. در واقع بهترین راه برای حفظ مشتریان و افزایش وفاداری آنها ثبت یک تصویر برند خوب است. علاوه بر این نباید به تصویر برند خود پشت کنید. اگر مشتریان به واسطه دوام محصولات شما یا خدمت رسانی سریع و با احترام به سمت شما جذب شده اند؛ باید محصولی به کیفیت همیشه به آنها ارائه دهید تا تصویر شما لکه دار نشود.

مزایای داشتن تصویر برند قوی

اگر تصویر برند شما قوی باشد می توانید فروش خود را به راحتی افزایش دهید.

تصویر برند پایدار است و به راحتی از بین نمی رود.

تصویر برند در حفظ مشتریان فعلی تاثیرگذار است.

تصویر برند قوی به مشتریان اعتماد می دهد که محصولی که خریده اند صادقانه در حال تلاش برای رسیدن به اهداف خود است.

تصویر برند قوی باعث تصمیم گیری راحتتر مشتریان می شود.

نوشته : فرشید بهارلو

منبع: مرکز تحقیقات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *