آذر ۱۴, ۱۳۹۶ farshidb 2دیدگاه

تصور کنید در یک فروشگاه بزرگ که دارای بخش ها، راهروها و قفسه های بیشماری است قصد دارید در فرصت محدود تمام خرید و مایحتاج مورد نیاز خود را انجام دهید و فهرست مایحتاجی که قبلا در خانه تهیه نمودید و اکنون در جیب شماست و حاوی لیست بلند بالایی از انواع : مواد خوراکی، گوشت،سبزیجات، لبنیات، تنقلات، شوینده ها، محصولات بهداشتی، دسر و مزه ها، لباس ، لوازم برقی و …  است که متاسفانه تمامی  هم ندارد! حال در این فرصت محدود برای تهیه هر یک از اقلام به بخش های مربوطه در فروشگاه مراجعه می نمایید.

مشکل اصلی شما پس از فراهم نمودن بودجه مورد نیاز برای خرید مایحتاج، اکنون انتخاب از بین کالاهای موجود مشابه است. وقتی به قفسه روغن مراجعه می کنید قطاری از ظروف مختلف با نام های مختلف تولید کننده مواجه می شوید. این صحنه برای همه آشناست و برای تمام لیست خرید شما این شرایط وجود دارد.

انبوهی از نام های تجاری با ظروف رنگارنگ و کم و بیش مشابه در جلوی چشمان شماست. اما شما برای تهیه لیست خود از بین کالاهای مشابه مدت زمان زیادی را صرف نمی کنید و همزمان با حرکت دادن چرخ دستی خرید خود به جلو دستان خود را به قفسه ها نزدیک و هر بار یکی از محصولات لیست خرید خود را خارج و به چرخ دستی انتقال می دهید!

کمی صبر کنید. به این اتفاق خارق العاده بارها و بارها دقت کنیم و بیاندیشیم!

در دنیای مارکتینگ به بررسی این نحوه عملکرد مشتریان ، تحلیل رفتار مصرف کننده Consumer Behavioral Analysis گفته می شود. و شامل جمع آوری داده ، بررسی و تحلیل دقیق الگوی مصرف کنندگان در انتخاب خود در هنگام خرید می باشد.

لینک مطلب تحلیل رفتار مصرف کننده

        برند چیست؟

یکی از عوامل کلیدی موفقیت در در بازار رقابتی امروز داشتن مزیت رقابتی در مقابل سایر رقباست.

لینک مطلب: مزیت رقابتی  Competitive Advantage چیست؟

 نکته مهم این است که تنها داشتن مزیت رقابتی ، موفقیت کسب و کار را تضمین نمی کند؛ در واقع کسب و کاری موفق خواهد بود که مزیت های خود را در بازار جایگاه سازی کرده باشد.

در دنیای کسب و کار و در فضای اینترنت با جستجوی کلمه ((برند)) تعابیر متفاوتی و بیشماری را می توان یافت. از تعابیر ساده ای چون نام تجاری و لوگو گرفته تا تعابیری چون انسجام تولید و ارائه کالا و خدمات جهت نیل به مزیت رقابتی!

پس از مقدمه چینی ابتدای مقاله بهترین تعبیر در مورد تعریف برند این است: ((برند آن چیزی نیست که ما در مورد خود می گوییم، برند آن چیزی است که دیگران(مشتریان) در مورد ما فکر و احساس می کنند.))  این تعریف دو نگرش و جهان بینی کلان را برای ما مشخص می کند:

        نگرش اول اینکه نگاه برند نگاه بیرون سازمان به درون سازمان است! و اصولا یک مبحث کلان و عاری از مباحث جزئی چون لوگو، وب سایت، تبلیغات، لباس متحد الشکل سازمانی ، سمپلینگ و .. است.

        نگرش دوم اینکه برند توامان با فکر و احساس مشتریان درگیر است. اساسا دشوارترین بخش برندسازی مربوط به این نگرش است که کاری زمان بر و نیازمند مدیریت فرآیند برندسازی است. همچنین مهمترین عامل انگیزشی در تحلیل رفتار مصرف کننده جهت انتخاب کالا از بین رقبا می باشد. یک برند قوی جایگاه مستحکمی در قلب و ذهن مشتری دارد.

 

آیا شما به برند نیاز دارید؟

برندینگ و برند سازی یک محصول ، شما را نسبت به رقبایتان در اولویت قرار میدهد. به عبارتی، کسب و کارتان را برجسته تر می کند. برند سازی و برندینگ کلید تبدیل کردن مخاطبین و مشتریان بالقوه مختلف، به مشتریان وفادار است. برند چیزی فراتر از محصول شما و همین طور ارتباطات بازاریابی شماست.

هر فردی از مشتریان شما، درکی نسبت به تجارت شما، نحوه کارکرد تان ، محصولاتتان، خود شما ، کارکنانتان، وعده های ضمنی شما، انتظارات و خواسته های مشتریان در تماس با برند شما، اخلاقیات و ارزشهایتان و هر چیزی که به نوعی به شما ، محصولات و کسب و کارتان مرتبط باشد دارد. به مجموع این ادراکات ذهنی و قلبی مشتریان شما، ((هویت برند)) کسب و کار شما می گویند.

تعریف هویت برندتان و اجرای یک استراتژی برند سازی که به خوبی در مورد آن فکر شده باشد، شاید  یکی از مهمترین اهداف کسب و کار شما باشد که بتوانید برای برندینگ یا برند سازی کسب و کارتان انجام دهید.

یکی از نکته های مهم این است که برند سازی مربوط به شرکت های بزرگ نیست و اساسا شرکت های بزرگ نیستند که برندسازی می کنند و شرکت های بزرگ بخاظر برندسازی بزرگ شده اند!

برند قوی میتواند:

  • ·        بیشترین وفاداری را در مشتریان تان به وجود آورد.
  • ·        حساسیت شما به رقابت بر سر قیمت را به حداقل میرساند.
  • ·        قدرت و انعطاف شما را برای امتحان کردن محصولات جدید افزایش میدهد.
  • ·        حمایت شرکای تجاری تان از شما را افزایش می دهد.
  • ·        تلاش های بازاریابی شما را متمرکز می کند.
  • ·        به شما امکان دسترسی به منابع اصلی ، استعداد ها و سرمایه مورد نیازتان را می دهد.
  • ·        همکاری های استراتژیک شما را توسعه می بخشد.
  • ·        به عنوان یک ابزار هدایت گر قدرتمند برای تصمیم گیری و هماهنگ کردن فعالیت های داخلی سازمان تان عمل خواهد کرد

 

نوشته شده توسط: فرشید بهارلو

2 دیدگاه در “برند و برند سازی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *