شهریور ۲, ۱۳۹۶ farshidb 0دیدگاه

برنامه بازاریابی Marketing Plan، طرحی مکتوب است که در آن برنامه ها و فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی شرکت را برای یک دوره زمانی مشخص ، در بر می گیرد. مارکتینگ پلن توضیح می دهد چه فعالیت هایی، در چه زمان وتوسط چه افرادی باید انجام شود تا اهداف استراتژی های بازاریابی شرکت تحقق یابد.

در یک سازمان یا واحد کسب و کار، برنامه بازاریابی به تغییر مفهوم Concept  یک محصول یا خدمت، شناخت بهتر نیازهای جامعه مشتریان هدف، دستیابی به انتظارات فروش شرکت، سهم بازار و … کمک می کند.

یک طرح بازاریابی به دقت عنوان می کند که شرکت جهت عرضه محصولات و پشتیبانی از محصولات قدیمی، چه کارهایی انجام خواهد داد، این برنامه به نحوی تعیین کننده مسیر راه و جزئیات اجرایی، بازاریابی سازمان است.

همچنین برنامه بازاریابی، زمان بندی فروش و فعالیت های ترویجی، سیاست قیمت گذاری و تلاش های مربوط به توزیع کالا (Place) را نشان می دهد. چگونگی کنترل فرآیندها و همچنین اندازه گیری نتایج، قسمتی از برنامه است.

بسیاری از صاحبان کسب و کار و کارآفرینان هنگام تهیه یک طرح یا برنامه بازاریابی ( Marketing plan ) دچار سردرگمی می شوند. در این مطلب سعی خواهد شد تا اجزای یک برنامه بازاریابی اثربخش معرفی گردند.

 

  • ۵ گام نوشتن یک برنامه بازاریابی موثر

 

۱- شرح وضعیت شرکت و جایگاه آن در بازار

در ابتدای برنامه بازاریابی بایستی به صورت خلاصه معرفی از شرکت خود ، نوع محصولات تولیدی و شرایط رقابتی و سهم بازار آن بپردازیم. مطلب مهم دیگری که در این بخش باید به آن اشاره کرد آنالیز وضعیت کسب و کار شماست که از آن به Situation Analysis هم یاد می شود. در این بخش به بررسی جایگاه فعلی و تجارب گذشته بازاریابی و همچنین جایگاه مطلوبی که شرکت قصد دارد تا با این برنامه بازاریابی به آن دست یابد، می پردازیم. از نکات مهم دیگری که باید به آن اشاره شود فرصت ها و تهدید های بازار و همچنین نقاط ضعف و قوت داخلی شرکت در رابطه با موضوع طرح می باشد.

۲- مشخص نمودن مخاطب هدف

در این مرحله بایستی شرحی از مخاطبان هدف و ویژگی های تقسیم بندی آنها مثلا از لحاظ منطقه جغرافیایی، سن، نژاد، جنسیت و .. ارائه نماییم. همچنین نوع فعالیت بازاریابی خود بسته به نوع مخاطب هدف Target Market  مشخص نمایید.

۳- لیست کردن اهداف بازاریابی

در این مرحله اهداف بازاریابی و در واقع هدف هایی که پس از انجام موفقیت آمیز این برنامه بازاریابی بدان دست خواهید یافت را لیست نمایید. بر فرض مثال دست یابی به رشد فروش ۲۰ درصد بیشتر. در مورد هدف گذاری های خود هیچگاه فراموش نکنیم که اهداف خود را مبتنی بر الگوی هدف گذاری SMART انتخاب نماییم.

لینک مطلب الگوی هدف گذاری SMART

۴- تاکتیک های ارتباطی و بازاریابی

این قسمت که قلب اصلی برنامه بازاریابی شما را تشکیل می دهد شامل تمامی تکنیک های بکار رفته جهت ارتباط با مخاطب هدف، تبلیغات، نحوه اجرای مرحله به مرحله برنامه بازاریابی، طراحی آمیخته بازاریابی Marketing Mix مربوط به اهداف بازاریابی می باشد.

لینک مطلب مربوط به آمیخته بازاریابی

۵- بودجه بازاریابی

در انتهای برنامه بازاریابی بایستی لیستی از بودجه های مورد نیاز انجام برنامه جهت دست یابی به اهداف را ارائه نماییم. تا مشخص شود با صرف زمان و بودجه مورد اشاره در طرح بازاریابی ما چه اهدافی از فروش یا برندینگ یا … دست خواهیم یافت.

نوشته : فرشید بهارلو

 

منبع کمکی : https://www.entrepreneur.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *