خرداد ۲۵, ۱۳۹۶ farshidb 0دیدگاه

در مورد بازاریابی Marketing تعاریف متعددی عنوان گردیده است. کلاسیک ترین تعبیر که بیشتر در محافل کسب و کار از آن صحبت می گردد تعریف فیلیپ کاتلر و آرمسترانگ است که بازاریابی را اینگونه تعریف می کنند:

تعریف بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر و آرمسترانگ(۲۰۱۰)

((بازاریابی فرآیند خلق ارزش برای مشتری و ایجاد یک رابطه پایدار و مستحکم با او به منظور کسب ارزش (سود) می باشد.))
این تعریف بیشتر منطبق با دیدگاه نسل سوم بازاریابی مطرح شده توسط فیلیپ کاتلر می باشد.

در واژه نامه کسب و کار تعریفی که برای بازاریابی عنوان می گردد بدین شرح می باشد:

– تعریف واژه بازاریابی در واژه نامه کسب و کار

((بازاریابی مجموعه فرآیندهای مدیریتی است که از طریق آنها کالاها یا خدمات از مرحله مفهوم (Concept) به مشتری انتقال پیدا می کنند. و این فرآیندها شامل جهت دهی عناصر چهارگانه ای است که به ۴P مشهور است.))

کارکرد بازاریابی

بازاریابی ، امیال و نیازهای پاسخ داده نشده را شناسایی میکند . همچنین ضمن تعریف و تخمین اندازه یک بازار تعریف شده، میزان سود آوری آن را نیز اندازه گیری می کند. به عبارت دیگر ، بازاریابی بخش هایی از بازار را به عنوان مناسب ترین بخش آن برای شرکت شناسائی و مشخص می کند که شرکت نیز توانائی و امکان عرضه خدمات به آنها را دارد و همچنین مناسبترین محصولات و خدمات مورد نیاز آن بخش را طراحی و معرفی می کند.
یکی از کارکردهای بازاریابی طی سالهای اخیر ، تجاری سازی می باشد. حتی در برخی کتابهای جدید، تجاری سازی ترجمه مارکتینگ معرفی شده است.


ارکان بازاریابی
فرآیند بازاریابی مملو از تاکتیک های مختلفی است که در ۴ رکن اصلی تقسیم بندی می گردد که به آن ۴P یا آمیخته بازاریابی Marketing Mix می گویند. این ۴ رکن عبارتند از: محصول Product ، قیمت Price ، مکان Place و ترویج Promotion .
در واقع ۴P به علت شرایط پیچیده محیط کسب و کار و فاکتورهای دخیل داخلی و خارجی به سازمان ها به اجبار تحمیل گردیده است! و تمامی ارکان آن به صورت هماهنگی در تعامل با یکدیگر می باشند.

– نتیجه گیری
در بازاریابی به کمک ۴P به به دنبال این هستیم که:
((چه محصولیProduct را با چه قیمتی Price با کدامین استراتژی توزیع Place و با چه ابزار ترویجی Promotion به مشتری ارائه کنیم و از طریق ارزش ایجاد شده برای خود سود کسب کنیم.))
نظر به اهمیت جایگاه بازاریابی در کسب و کار امروز و تخصصی شدن ماهیت های آن، بازاریابی به شاخه های تخصصی مختلفی تفکیک گردیده است.

نوشته : فرشید بهارلو
منابع : کتاب بازاریابی – نوشته : فیلیپ کاتلر و آرمسترانگ / کتاب بازاریابی نسل سوم – نوشته : فیلیپ کاتلر / کتاب قدرت پنهان مشتری – ترجمه دکتر سینا شریعتی/ Marketingteacher.com/ Businessdictionary.com/ investopedia.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *