مرداد ۵, ۱۳۹۶ farshidb 0دیدگاه

از دیدگاه دیوید در مبحث مدیریت استراتژیک تمامی استراتژی های کلان یک شرکت به ۱۶ نوع کلان تقسیم بندی می گردد که در این مطلب به بررسی انواع استراتژی می پردازیم.

استراتژی ها به ۵ دسته کلی زیر تقسیم می گردند:

  • استراتژی های یکپارچگی Integration Strategies
  • استراتژی های تمرکز Intensive Strategies
  • استراتژی های تنوع Diversification Strategies
  • استراتژی های تدافعی Defensive Strategies
  • استراتژی های عمومی رقابتی پورتر Porter’s Generic Strategies

 

استراتژی های یکپارچگی Integration Strategies

  • یکپارچگی عمودی به بالا Forward Integration

در این استراتژی شرکت تلاش می کند مالکیت یا افزایش کنترل بر سیستم توزیع یا خرده فروشی ها را داشته باشد.

  • یکپارچگی عمودی به پایین Backward Integration

در این استراتژی شرکت تلاش می کند مالکیت یا افزایش کنترل بر عرضه کنندگان مواد اولیه و تامین کنندگان خود داشته باشد.

  • یکپارچگی افقی Horizontal Integration

استراتژی بدست آوردن مالکیت یا افزایش کنترل بر شرکت های رقیب

استراتژی های متمرکز Intensive Strategies

در این دسته سه گانه استراتژی ، شرکت با توسل به تلاش های متمرکز و فشرده سعی در بهبود محصولات و جایگاه بازار دارد.

توسل به استراتژی های بازاریابی جهت بالابردن هر چه بیشتر سهم بازار.

ایجاد بازارهای جدید و یا عرضه محصولات فعلی به بخش های جدید بازار.

بالابردن فروش از طریق بهبود بخشیدن به محصولات و خدمات کنونی با عرضه محصولات جدید

استراتژی های تنوع Diversification Strategies

طبق ماتریس Ansoff در زمانی که محصول جدید در بازار جدید ارائه می گردد از استراتژی های تنوع زیر استفاده می شود.

  • تنوع همگون Concentric Diversification
  • تنوع افقی Horizontal Diversification
  • تنوع ناهمگون Conglomerate Diversification

لینک مطلب توضیح استراتژی های تنوع

استراتژی های تدافعی Defensive Strategies

اصولا ماهیت بکارگیری این ۴ دسته استراتژی جهت کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است.

  • مشارکت Joint venture

دو یا چند شرکت، یک شرکت تضامنی موقت تشکیل می دهند و از فرصت پیش آمده بهره برداری می کنند.

  • کاهش Retrenchment

با گروه بندی جدید در دارائی ها و هزینه ها سیر نزولی فروش  سود را معکوس می نماید.

  • واگذاری Divestiture

در این استراتژی شرکت بخشی از واحدهای کسب و کاری خود SBU  را واگذار می کند.

لینک مطلب پرتفولیو محصولی از دید ماتریس BCG

  • انحلال Liquidation

در این حالت تمام دارائی ها به ارزش واقعی فروخته می شوند.

استراتژی های عمومی رقابتی پورتر Porter’s Generic Strategies

این استراتژی های عموما برای ایجاد مزیت رقابتی در فضای کسب و کار استفاده می شوند و شامل استراتژی رهبری هزینه Cost Leadership Strategy  استراتژی تمایز Differentiation Strategy  و استراتژی های تمرکز Focusing Strategies  می باشند.

لینک مطلب توضیحات کامل استراتژی های رقابتی پورتر

نوشته: فرشید بهارلو

منبع : کتاب مدیریت استراتژیک – نوشته دیوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *