بهمن ۲۶, ۱۳۹۶ farshidb 0دیدگاه

استراتژی در همه سطوح سازمان تدوین می شود و برای آنکه موفق باشد، بایستی در تمام سطوح سازمان انتقال استراتژی صورت پذیرد. کسب و کارها باید استراتژی هایشان را به مدیریت انتقال دهند، اما مدیران هم باید انتخاب هایی را که در سطح شرکت انجام می پذیرد، به همه سازمان انتقال دهند. چالشی که وجود دارد یافتن روش هایی ساده، روشن و قانع کننده برای انجام این کار است. یک پرونده ضخیم یا فایل حجیم پاورپوینت به سازمان کمکی نخواهد کرد. بنابراین مهم است که به وضوح درباره هسته استراتژی و بهترین راه برای انتقال روشن و گسترده جوهره اش اندیشید.

هر شرکت به سیستم هائی برای تدوین، بهبود و انتقال روشن عوامل اصلی زنجیره انتخاب استراتژی نیاز دارد. شرکت نیازمند سیستم هایی برای پشتیبانی و سرمایه گذاری در قابلیت های اصلی و سیستم هائی برای اندازه گیری میزان دستیابی به اهدافش است.

این سیستم های مدیریتی قطعات کلیدی از پازل استراتژی اند. با وجود اینکه تعیین حوزه فعالیت و روش کسب موفقیت، جوهره استراتژی را نشان می دهند، اما قادر نیستند بدون قابلیت های اصلی که منشا مزیت رقابتی اند و سیستم های مدیریتی که از این انتخاب ها پشتیبانی می کنند، منجر به دستیابی به مزیت رقابتی پایدار شوند.

ایجاد سیستم های مدیریتی نیازمند زمان، صرف هزینه و تمرکز است. یک سیستم نمونه که برای هر شرایطی مناسب باشد وجود ندارد، این سیستم ها باید برای زمینه ها و قابلیت های مختلف تغییر داده شوند. تا زمانی که مجموعه ای از سیستم ها و معیارها به کار گرفته نشوند، زنجیره انتخاب استراتژیک ناقص است و وظیفه استراتژی شما به انجام نرسیده است.

باید ها و نباید های سیستم های مدیریت و معیارها

  • در قابلیت ها متوقف نشوید، از خودتان بپرسید که کدام سیستم های مدیریتی برای پرورش قابلیت ها نیاز است.

 

  • گفت و گوهای استراتژی را در تمام طول سال ادامه دهید و یک روال درونی ایجاد کنید که تمرکز را بر روی انتخاب های با اهمیت حفظ کند.

 

  • درباره وضوح و سادگی انتخاب های کلیدی استراتژیک تان برای سازمان بیندیشید. برای آنکه به نتیجه برسید ، آنها را بیش از حد پیچیده نکنید.

 

  • سیستم ها و معیارهایی ایجاد کنید که هم از قابلیت های عمومی سازمان و هم از قابلیت های ویژه هر کسب و کاری پشتیبانی کنند.

 

  • معیارهایی را تعریف کنید که نشان دهند عملکردتان در طی دوره های کوتاه مدت و بلند مدت نسبت به انتخاب های استراتژیک تان چگونه است.

 

نوشته: فرشید بهارلو

منبع: کتاب بازی برنده ، نوشته : ای . جی . لافلی / راجر مارتین، ترجمه : سید حسین جلالی، انتشارات آریانا قلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *