تیر ۸, ۱۳۹۶ farshidb 0دیدگاه

قیمت گذاری مهمترین جزء از مدل کسب و کار می باشد و تصمیمات در مورد آن تاثیر زیادی بر روی سود آوری بنگاه به همراه دارد. بکارگیری یک استراتژی قیمت گذاری مناسب و ارائه محصولات بهتر نسبت به رقبا و استفاده از گام های صحیح برای رسیدن به موقعیت مطلوب در مقابل آنها جزء اصول مهم برای رسیدن به سودآوری در مدل کسب و کار می باشد.

قیمت یکی از ارکان بازاریابی است که انتخاب استراتژی صحیح قیمت گذاری که در واقع دشوارترین مرحله بازاریابی است، نقش مهمی در موفقیت یا شکست یک کسب و کار در کوتاه مدت و یا بلند مدت را دارا می باشد.

مدیران بازاریابی به همراه مدیران کسب و کار پس از رصد نیازهای مشتریان ، وضعیت رقبا و نوع محصول یکی از استراتژی های قیمت گذاری زیر را انتخاب می نمایند:

  • استراتژی قیمت گذاری نفوذ در بازار Penetration Pricing

در این استراتژی قیمت گذاری، قیمت در نظر گرفته شده برای محصول کمتر از ارزش واقعی آن به منظور بدست آوردن سهم بازار در مقابل رقبا منظور می گردد و پس از حصول نتیجه قیمت ها افزایش می یابد. این استراتژی بیشتر در زمان معرفی محصول کاربرد دارد.

مثال: فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ معمولا از این استراتژی استفاده می کنند.

  • استراتژی قیمت گذاری اقتصادی Economy Pricing

در این استراتژی قیمت گذاری، هزینه های بازاریابی و تبلیغات به منظور کاهش قیمت ها حداقل منظور می گردد و بیشتر این نوع قیمت گذاری در مراحل بلوغ و افول چرخه عمر محصول بکار می رود. مثال: فروشگاه های تعاونی که عرضه کننده محصولات فله یا بسته بندی ارزان می باشند/ برخی خطوط هواپیمایی

  • استراتژی قیمت گذاری کشیدن عصاره بازار Price Skimming

در این استراتژی، شرکت هائی که مزایای رقابتی بیشتری با رقبای خود دارند در بدو معرفی محصول جدید خود برای بهره برداری حداکثری از هیجانات مشتریان قیمتی بسیار بالاتر از قیمت واقعی اعلام و در ادامه قیمت ها کاهش پیدا میکند. مثال: تولید کنندگان گوشی موبایل/ اکثر صنایع IT / کالاهای با مخاطب قشر جوان

  • استراتژی قیمت گذاری بر پایه روان شناختی Psychological Pricing

یک روش قیمت گذاری بر مبنای بازی با اعداد جهت تاثیر روان شناختی روی ذهن مشتری است. بطور مثال به جای درج قیمت یک کالا بجای ۱۰۰ هزار تومان ۹۹ هزار تومان درج می گردد.

  • استراتژی قیمت گذاری رقابتی Competition Pricing

در این استراتژی که ساده ترین استراتژی قیمت گذاری برای شرکت هائی است که به عنوان رهبر بازار نیستند و در یک فضای رقابتی به عنوان برند دوم و یا پایین تر مشغول به فعالیت هستند و قیمت های خود را بر مبنای قیمت های رقبا با درصدی پائین تر یا بالاتر منظور می نمایند.

  • استراتژی قیمت گذاری خط محصولی Product line Pricing

در این استراتژی بسیار مرسوم که باعث حداکثری گردش مالی و فروش می گردد، یک تولید کننده برای یک نوع محصول با توجه به کیفیت و ویژگی های آن یک سری از قیمت های متفاوت را گزینش می کند. مثال : سامسونگ به مشتریان خود گوشی های هوشمند متفاوت، با عملکردی متفاوت و قیمت های متفاوتی ارائه می کند.

این روش جدیدا در خودروسازی و تولید سری های فول آپشن و خودروهای limited  نیز مرسوم گردیده است. این روش قیمت گذاری باعث ایجاد و شکل گیری دسته بندی های کیفی در ذهن مشتری می گردد.

  • استراتژی قیمت گذاری پکیج محصولی Product Bundle Pricing

در این استراتژی قیمت گذاری، شرکت ها برای فروش محصولات کم فروش یا آن دسته از محصولاتی که در انتهای چرخه عمر خود قرار دارند، پکیجی به صورت بسته بندی یا حتی بدون بسته بندی در نظر می گیرند. مثال : محصولات مصرفی/ خرید تلویزیون LED  + سینمای خانگی/ خرید تیغ ژیلت + بسته اصلاح صورت

  • استراتژی قیمت گذاری ترغیبی Promotional Pricing

استراتژی قیمت گذاری برای ترغیب خرید بیشتر توسط مشتریان است. به طور مثال یکی بخر دو تا ببر یا تخفیفات زیاد. در بسیاری از کشورها قوانین خاصی برای اینگونه حراج ها وجود دارد که شرکت ها را محدود به یک زمان خاص برای فروش هائی اینچنینی می کند. مثل حراجی جمعه سیاه

  • استراتژی قیمت گذاری اضافه ارزش Premium Pricing

قیمت بالاتر از ارزش محصول به منظور القای این احساس که محصول چیزی منحصر بفرد و انحصاری در دستان مشتری است. مثال: پورشه/ گوشی آیفون/ خدمات کلاس درجه یک پرواز

  • استراتژی قیمت گذاری بر مبنای هزینه Cost Based Pricing

سنتی و قدیمی ترین شیوا قیمت گذاری است که بر مبنای آن هزینه تمام شده محصول را بدست آورده و سود مورد نظر را به آن اضافه می نمایند. مثال: بسیاری از ارگان های دولتی/ خدماتی از این الگو استفاده می کنند.

  • استراتژی قیمت گذاری طعمه و قلاب Bait and Hook Pricing

در این روش محصول با قیمت کمتر از هزینه تولید و حتی رایگان عرضه می گردد و هدف فروش لوازم مصرفی و تکمیلی محصول می باشد. مثال : طعمه: فروش دستگاه تست قند خون رایگان هدف: فروش نوار تست / فروشندگان موبایل پاساژ علاءالدین/ پرینتر رنگی زیر قیمت برای فروش کارتریج

  • استراتژی قیمت گذاری بر مبنای ارزش Value Based Pricing

این روش قیمت گذاری بر خلاف روش بر مبنای هزینه است و قیمت را مطابق ارزشی که محصول در دیده و ذهن مشتری بر جای میگذارد تعیین می کند. مثال : صنایع تکنولوژیک/ پزشکی ، زیبایی

نوشته : فرشید بهارلو

منابع: بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر / marketingteacher.com / learnmarketing.net

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *